Resep Puding Karamel Kukus



154 Resep Puding Karamel Kukus Enak Dan Sederhana Cookpad

2 Resepi Puding Roti (Kukus dan Bakar) Sangat Sedap

Hari ini sangat panas dan membuatkan keringat saya terus menitis, rasanya sangat malas untuk bergerak ke dapur apabila panas macam ini. saya bersiar menuju ke peti ais dan mengambil minuman sejuk. sambil minum saya teringat anak-anak kelmarin meminta saya untuk menyediakan puding roti selepas mereka balik ke sekolah.

Baca Juga : Resepi Puding Milo Lapis Oreo 

kerana saya sudah berjanji kepada anak-anak, saya tak punya pilihan lain selain menuju ke ke dapur. saya tengok semua bahan ada kerana saya sudah membelinya kelmarin di Hypermaket. memang sebenarnya saya sendiri sudah lama memendam rasa ingin berkongsi puding roti di blog ini.
entry ini berbeza sikit dengan entry sebelumnya kerana saya akan berkongsi 2 resepi sekali gus. iaitu resepi puding roti bakar dan kukus. saya sendiri lebih menggemari versi kukus daripada versi bakar. tetapi anak-anak lebih menggemari puding yang dibakar. alhasil, saya mesti menyediakan kedua-duanya. bernasib baik apabila anda menggemari kedua nya kerana anda boleh mencuba hari ini versi bakar dan esok hari boleh cuba versi kukus. hihihi.. saya pertama kali menyediakan puding roti ialah sewaktu saya belum berkahwin. saya menyediakanya menggunakan resipi yang diberi oleh sahabat saya Risa Aishah. ceritanya bermula sewaktu pulang sekolah saya berkunjung ke rumah Risa dan Risa menghidangkan puding roti kepada saya. rasanya sangat lembut dan sedap dia cakap puding roti tu dia buat sendiri.. huhuhu memang pandai sahabat saya tu..
dari situ saya mula teringin nak membuatnya sendiri, masih ingat saya & Risa sampai membeli bahan-bahan bersama, jom kita tengok resepi yang saya guna hari ini, saya juga membuat 2 versi iaitu bakar dan kukus. anda boleh cuba sesuai selera...

A. Resepi Puding Roti Bakar

Bahan-Bahan

  • 7 keping roti gardenia - potong cube
  • 2 cawan susu segar
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 4 sudu gula halus
  • 2 biji telur
  • 1 kotak kecil kismis
  • 2 sudu besar butter - cairkan
  • secubit garam

Cara Membuatnya

#1. panaskan susu hingga hampir mendidih kemudian masukkan mentega/butter, garam, gula, dan roti kemudian kacau hingga rata. rehatkan sekejap hingga adunan sejuk. 

#2. selepas tu masukkan telur, esen vanilla, dan kacau hingga rata. siapkan loyang dan sapukan mentega di sekeliling loyang tersebut. tuangkan adunan puding pada loyang dan taburkan kismis yang sudah anda siapkan tadi.

#3. akhir sekali, bakar adunan pada oven bersuhu 180"C selam lebih kurang 30 minit. kalau risau hangit boleh sesuaikan adjust.. mulakan dengan beberapa minit dahulu, lepas tu tak masak lagi, masukkan semula tambah minit.. apabila sudah maska sedia untuk dihidangkan..

puding roti versi bakar memang lebih sedap apabila dihidangkan bersama sos kastard dan saya juga berkongsi resepi sos kastard di bawah ini..

Bahan-Bahan Sos Kastard

  • 1 tin susu cair
  • 1/4 tin air (guna tin susu cair tadi)
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 2 sudu besar tepung kastard
  • 2 sudu besar gula halus

Cara Membuatnya

#1. campurkan semua bahan tadi pada bekas kemudian kacau hingga sebati. apabila adunan sudah rata masukkan kedalam periuk dan panaskan menggunakan api sederhana.

#2. masak hingga adunan menjadi pekat.. kemudian angkat dan sejukkan.. sedia untuk dihidangkan..

memang mudah lah menyediakan puding ini dan sekarang adalah versi kukus, tetapi sebenarnya cara-caranya sama sahaja yang berbeza hanya di last process. anda boleh semak dibawah ini..
B. Resepi Puding Roti Kukus

Bahan-Bahan

  • 4 keping roti - potong cube kecil
  • 2 biji telur
  • 2 sudu besar butter
  • 1 tin susu cair
  • 4 sudu besar gula
  • sedikit kismis
  • 1 sudu kecil esen vanilla

Cara Membuatnya

#1. masukkan susu, telur, esen vanilla, gula di dalam sebuah bekas kemudian kacau adunan hingga sekata.
#2. siapkan loyang dan sapukan butter di sekeliling loyang. susun roti yang di potong tadi kedalam loyang. selepas tu tuangkan adunan ke atas susunan roti dan taburkan kismis.
#3. kukus adunan dengan menggunakan api sederhana selama lebih kurang 30 minit. tetapi pastikan air pada pengukus sudah mendidih terlebih dahulu. angkat dan sejukkan (boleh masukkan peti ais) kemudian hidangkan.
semua kata sedap puding roti bakar dan kukus ni.. sangat seronok.. nanti kalau ada masa pasti saya buat lagi puding roti ini untuk anak-anak.. okay, sampai jumpa di entry seterusnya ye..

Gallery Resep Puding Karamel Kukus

Resep Puding Karamel Panggang

Cara Membuat Puding Telur Karamel Kukus Simple

Resep Puding Karamel Kukus 6 Bahan Saja

Resep Puding Karamel Enak Manis Dan Legitnya Langsung Bikin

Resep Dan Cara Membuat Puding Susu Karamel Buah Apel Yang

Resep Puding Karamel Kukus Sederhana Resep Puding

Resep Puding Karamel Lapis Coklat

Puding Karamel Kukus

Cara Membuat Puding Karamel Lembut Resepkoki Co

Azie Kitchen Puding Karamel Resepi Ii Makanan Penutup

Resep Puding Karamel Tanpa Telur Resep Puding

Resep Puding Karamel Tanpa Oven 25

Puding Karamel Coklat Recipes Mytaste

Resep Puding Caramel Custard Pudding Recipe

Resep Cara Menciptakan Puding Karamel Kukus Resep Masakan

Resep Dan Cara Membuat Puding Cokelat Karamel Yang Lezat

Resep Puding Pisang Karamel Kukus Oleh Ummu Zalfa Cookpad

Resepi Kek Coklat Karamel Kukus Mudah

Puding Custard Sederhana

Cara Buat Puding Karamel Agar Jadi Licin Lembut Sedap

Topik Terbaru 2012 Resep Puding Karamel Kukus

Tutorial Masak Puding Caramel Kukus Lifestyle Liputan6 Com

69 Resep Puding Caramel Kukus Enak Dan Sederhana Cookpad


Belum ada Komentar untuk "Resep Puding Karamel Kukus"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel